תשלום חובות בעת בקשה לאישור העברת זכויות בטאבו

עו"ד אייל אקשטיין

בישראל מבוצעות עסקאות מכר במקרקעין מדי יום. מרבית העסקאות כרוכות ברישום הנכס במרשם המקרקעין (טאבו). רישום הבעלות בטאבו מותנית בקבלת אישור מהעירייה. המקור לדרישה של אישור העירייה להעברת הזכויות בטאבו קבוע בסעיף 324(א) לפקודת העיריות [נוסח חדש]:

"לא תירשם בפנקסי המקרקעין כל העברה של נכס, אלא אם הוצגה לפני הרשם, או לפני עוזר הרשם, תעודה חתומה בידי ראש העיריה, המעידה שכל החובות המגיעים לעיריה מאת בעל הנכס ביחס לאותו נכס עד ליום מתן התעודה והנובעים מהוראות הפקודה או מדין אחר – סולקו במלואם או שאין חובות כאלה".

גביה פסיבית – גביה של תשלומי חובה בעת בקשת אישור להעברת זכויות בטאבו

גביה של תשלומי חובה בעת בקשת אישור להעברת זכויות בטאבו מכונה גם "גביה פסיבית". בהליך זה, העירייה אינה פועלת באופן אקטיבי לגביית החובות אלא ממתינה שהמבקש יגיע אליה לצורך קבלת האישור. לאחר פניית המבקש העירייה מתנה את הנפקת האישור בתשלום החובות.

הסמכות להתנות אישור לטאבו בתשלום חובות היינה מכשיר גביה יעיל וכוחני, משום שמטבע הדברים, בעת הזו המבקש נמצא תחת לחץ לקבל את האישור על מנת להשלים את העסקה. עיכוב מתן האישור לטאבו עשוי לגרום לצדדים לעסקה נזקים ואף להביא לביטולה.

העיריות מנצלות היטב את הסמכות שהוענקה להן ומשתמשות בגביה הפסיבית כדי לגבות גם חובות שקיימת לגביהם חלוקת, כגון חובות שהתיישנו, חובות של בעלי זכויות אחרים (כגון בעלים קודמים, שוכרים) ואף לעיתים העיריות מפיקות חובות חדשים יש מאין.

לסמכויות העירייה בעת בקשה לאישור העברת זכויות בטאבו

להלן ננסה לעשות סדר, בכל הקשור לסמכויות העירייה בצומת גביה רגיש זה וכמו כן, מהן האפשרויות העומדות בפני מבקשים הנתקלים בדרישה מעין זו.

לגבי חובות שהתיישנו, בפסיקה נקבע שהעירייה אינה רשאית לדרוש את פירעונם כתנאי למתן אישור לטאבו. [ראו עע"מ 8832/12 עיריית חיפה נ' יצחק סלומון בע"מ]. כמו כן, העירייה אינה רשאית לעכב אישור בשל חובות שאינם של הבעלים המבקש את האישור או של מחזיקים בנכס [ראו בג"צ 973/90 פרופיל חן בע"מ נ' עירית יבנה, עת"מ (חי') 912-12-12 כריס רפאלי נ' עיריית חיפה, עת"מ 1710-02-10 ניר נ' עיריית אור יהודה ואח'].

לעיתים, בעת הבקשה לאישור לטאבו העירייה "נזכרת" בחוב שלא היה קיים לפני כן. בד"כ מדובר בחיובים של היטלי פיתוח עבור קרקע (מגרש) או מבנה שלפי פנקסי העירייה לא שולמו בגינם היטלים, חיוב עבור חריגות בניה, שומות היטל השבחה וכיוצא באלו.

כאשר מקבלים חיוב כאמור, רצוי לבדוק היטב האם התקיימו עילות החוק המתירות את הוצאת החיוב במועד בו הוא נדרש. כאמור, העיריות מנצלות את רגישותם של החייבים בעת הזו ולעיתים מוציאות חיובים שאינם בהכרח לפי הוראות החוק. בנסיבות מסוימות, ייתכן כי העירייה אינה רשאית לעכב או להתנות את מתן האישור אף אם לטענתה קיים חוב.

במידה והעירייה מתנה את מתן האישור לטאבו בתשלום חובות מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע, על מנת שיבחן את חוקיות הדרישה ואת האפשרויות העומדות בפני המבקש. לקבלת מידע נוסף וייעוץ ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטלפון מספר: 03-6954100 או לשלוח מייל לכתובת: info@be-law.co.il

כל המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

יעניין אתכם לקרוא גם את המידע הבא:

Scroll to Top
דילוג לתוכן