ארנונה על נכס שניזוק במלחמה

בצל האירועים האחרונים, עולה השאלה כיצד לנהוג ולפעול במקרה בו הבית ניזוק כתוצאה מפגיעת רקטה. הכלל הוא שנכס יחויב בארנונה אלא אם הוא ריק או ניזוק במידה שאי אפשר לשבת בו.   במקרה מעין זה, בו הבית ניזוק ישנה אפשרות לקבל פטור מארנונה לפי סעיף 330 לפקודת העיריות, הקובע כי נכס "שנהרס או ניזוק במידה שאי אפשר לשבת בו".

מהו פטור מארנונה לפי סעיף 330 לפקודת העיריות?

לכן, הפטור מארנונה יינתן אלא אם הנזק שנגרם הוא מהותי. בקיצון האחד ניתן להזכיר פגיעה בנכס עקב פגיעה ישירה של רקטה, מעין המקרה שאירע בראשון לציון, עד כדי הכרזתו כ"מבנה מסוכן" (יודגש כי אם הנכס נהרס כליל אז כבר אין נכס ולכן לא צריך את הפטור) ואילו בקיצון השני נזקים שהם קלים יותר למשל חלונות שהתנפצו.

מה התנאים לקבלת הפטור?

תנאי חשוב בעניין זה, הוא כי על מבקש הפטור לפנות בכתב למנהל הארנונה ברשות המקומית וזה מחויב להיענות לפנייה רק ממועד הבקשה , כלומר אם הבקשה לפטור תיעשה רק כחודש לאחר הפגיעה, הרשות אינה חייבת להעניק אותו בדיעבד.

יוער כי בתיקון לחוק שאושר לאחרונה, נקבע כי החל משנת 2013 תקופת הפטור תוגבל לשלוש שנים בלבד ואילו בתקופה של חמש שנים לאחר מכן, ישלם בעל הנכס ארנונה מלאה, אם כי בסיווג הזול האפשרי על פי השימוש המותר בנכס. ככל ומצבו של הנכס בתום תקופה זו (שמונה שנים בסה"כ), הוא יהיה זכאי שוב לפטור מלא מארנונה.

הקשיים שהחוק מציב

החוק מציב קשיים בעניין תקופת הפטור שהיא עד 3 שנים שכן יש מקרים בהם הזמן הדרוש להשבת המצב לקדמותו יתכן ותיארך יותר משלוש שנים זאת עקב מחלוקת בין רשויות שונות על מי מוטלת האחריות לשאת בתיקון הנזקים, ראה למשל המקרה שאירע בנתניה בבניינים שנפגעו בפיצוץ בלוני הגז. לעיתים אף אין כדאיות כלכלית לשפץ נכסים לאחר הנזק אלא להרוס אותם כליל וגם עניין זה כרוך במתן היתרים ובנייה חדשה, דבר שאורך זמן רב, לעיתים יותר משלוש שנים.

יוער גם כי בחוק אין כל התייחסות למקרה בו השכנים של הבית שנפגע נאלצים להתמודד עם מטרד קבוע של נכס מסוכן וחיים באתר בנייה.

לקבלת פרטים נוספים על ארנונה על נכס שניזוק במלחמה ולייעוץ ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטל' 03-6954100 info@be-law.co.il

 

 

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן