הפחתת ארנונה – בדיקת חשבון הארנונה

אם גם אתם מעוניינים לבדוק את הזכות שלכם בהפחתת ארנונה לעסקים מומלץ לקבל ייעוץ משפטי, מקצועי ואיכותי. משרד עורכי דין בן אליעזר מתמחים בייעוץ משפטי בנוגע להפחתת ארנונה, צרו קשר עם משרדנו עוד היום בטלפון מספר:  03-6954100 או מלאו פרטים ואנו נחזור אליכם!

בתחילת כל שנה שולחת הרשות המקומית חשבון ארנונה שנתי, עליו ניתן לערער בתוך 90 ימים ממועד קבלתו. הערעור על שומת ארנונה נעשה בדרך של הגשת השגה למנהל הארנונה, על יסוד הטענות המופיעות בסעיף 3 לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל"ו-1976.

הטענות אשר לרוב עולות בהשגה נוגעות לטעות בסוג הנכס, גודלו או השימוש הנעשה בו, וכן טענה בדבר "אינני מחזיק".

הבעיה העיקרית היא שקיים קושי ממשי להבין את שומת הארנונה שמוציאה הרשות המקומית, שאכן לעתים נראית מסורבלת ולא ברורה, וכך מוותרים על הזכות לערער עליה. יש כאלו הרואים בשומת הארנונה כ"גזירה משמים" ומטעם זה בלבד בוחרים לשלמה בצורה עיוורת ומבלי לעשות את הבדיקות המינימליות.

מתי אתם בדקתם את חשבון הארנונה שקיבלתם?

ככל הנראה התשובה תהיה – לא בדקנו אף פעם, או במקרה הטוב – לפני כמה שנים כשרק נכנסנו לנכס. אם הסיבה לכך נובעת מכך שאתם סומכים בעיניים עצומות על הרשות המקומית שהחיוב שהיא מטילה תואם את המציאות – טעות בידיכם. אם הסיבה נובעת מחוסר הבנה או ידיעת החוק בכל הקשור לארנונה – כדאי שתמשיכו לקרוא את הטיפים בהמשך.

מכל מקום, תהא הסיבה אשר תהא, אנו ממליצים שתקדישו מספר דקות לבדיקה של חשבון הארנונה השנתי שקיבלתם, ויתכן מאד שתגלו שאתם משלמים ארנונה ביתר ותורמים בעל כורחם ומבלי ידיעתכם להעשרתה של קופת העירייה, על חשבונכם.

הפחתת ארנונה-  שטח הנכס, סיווג הנכס ופטורים מתשלום ארנונה

אם כן, אלו הבדיקות הראשוניות שמומלץ לעשות מיד עם קבלת השומה השנתית :

דבר ראשון, בדקו את שטח הנכס המחויב. ייתכן ותגלו כי השטח המופיע לחיוב אינו תואם את שטחו של הנכס בפועל. לדוגמא, אם שכרתם נכס בשטח של 1,000 מ"ר באזור תעשייה בעירכם אך השטח המחויב בארנונה הוא 1,500 מ"ר, ככל הנראה מדובר בחיוב שגוי אשר יש מקום להשיג עליו. כדאי לבדוק בהסכם השכירות את שטח הנכס המצוין, וככל ויש חריגה משמעותית משטח הנכס המופיע בהסכם לזה המחויב בארנונה בפועל, זה צריך להדליק נורה אדומה. בנוסף, ניתן לפנות למודד מוסמך לביצוע מדידה של הנכס וככל ומתגלה אי התאמה, יש להשיג על כך ולצרף את תשריט המדידה כאסמכתא.

לאחר בדיקת שטח הנכס, אפשר לעבור לבדיקה הבאה והחשובה לא פחות והיא – סיווג הנכס. התקנות קובעות כי סיווג נכס יעשה בהתאם לשימוש בו. בנכסים המשמשים למגורים סוגיית הסיווג פחות רלוונטית מאחר ולא מתעוררת מחלוקת בנוגע לשימוש הנעשה והנכסים מחויבים לפי סיווג של בניינים למגורים. הבעיה צצה כאשר מדובר בנכסים המשמשים להייטק למשל, או לתעשייה, חברות ובתי עסק. במקרים רבים העירייה מסווגת את הנכס לפי סיווג יקר של "עסקים" או "משרדים" ולא מתחשבת באופי הפעילות של הנכס ובשימוש הנעשה בו בפועל. וכך חברת הייטק שמרבית עיסוקה הוא פיתוח תוכנה יכולה למצוא עצמה מחויבת בתעריף של משרדים במקום בתעריף של בית תוכנה, הזול משמעותית. סוגיית הסיווג היא קריטית מאחר וקיימים הבדלי תעריפים ניכרים בין הסיווגים השונים ושינוי סיווג הנכס יכול להביא לחיסכון שנתי משמעותי.

זכאות להפחתת ארנונה

בדיקה נוספת שכדאי לעשות לפי שמזדרזים לשלם, היא בדיקת זכאותכם לפטורים או הקלות בארנונה. בתקנות ישנה רשימה ארוכה של הזכאים להנחות ופטור מארנונה כגון סטודנטים, קשישים, חיילים, נכים ועוד. גם מוסדות כגון בתי חולים, קופות חולים, גני ילדים, בתי ספר, ספריות ציבוריות, נכסי מדינה וכו' זכאים לפטור מלא או חלקי מתשלום ארנונה בהתאם לפקודת הפיטורין.

מידע נוסף שיכול לעניין אתכם:

גלילה למעלה
דילוג לתוכן