היטלי פיתוח – הרפורמה בנושא מימון עלויות פיתוח תשתיות

בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים משמעותיים בחקיקה של מימון עלויות הפיתוח של התשתיות המוניציפאליות וכפי שהיינו נוכחים לביטולם של חוקי העזר בעניין מים וביוב (ברשות מקומית בה קיים תאגיד) וקביעת מנגנון תעריפים ארצי, דומה כי השלב הבא הוא ביטול חוקי העזר בנושא היטלי הסלילה, התיעול והשצ"פ והפיכתם למס ארצי.                                                                    

להלן נסקור את השינוי הצפוי הבא – ביטול היטלי הפיתוח שנגבים על ידי כל רשות מקומית מכוח חוקי עזר וכינון מסי פיתוח ארציים.

מימון תשתיות מוניציפאליות – סקירה היסטורית                                                              

החל מהשנים הראשונות למדינה, נדרש הציבור להשתתף במימון הקמתן של תשתיות מוניציפאליות: כבישים, מדרכות, תיעול, מים, ביוב ולאחרונה גם שטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פ).                 

בשנים הראשונות לקום המדינה ועד לשנות השמונים, ההשתתפות במימון התשתיות נעשתה לפי שיטת דמי השתתפות, על פי שיטה זו, הייתה זיקה כמעט מלאה בין בעליו של נכס שחויב בדמי השתתפות ובין התשתית שמשרתת אותו. זיקה זו התבטאה הן בהנאה ישירה של בעל הנכס מהתשתית והן זיקת מימון, דהיינו, גובה סכום דמי ההשתתפות אמור לשקף באופן ישיר את עלות התשתית ממנה נהנה הנכס.                                                                                            

החל משנות השמונים, הוחלפו בהדרגה חוקי העזר לפי שיטת דמי ההשתתפות בחוקי עזר לפי שיטת ההיטל. לפי שיטת ההיטל, עדיין נדרשה זיקת הנאה מינימאלית של הנכס מהתשתית העירונית לצורך חיובו בהיטל, אולם לא נדרשה עוד זיקה ממונית. כך שסכום ההיטל, נקבע על ידי תחשיב גלובאלי שקבע תעריף אחיד לכלל הנכסים באותה הרשות המקומית. תעריף זה הוכפל בשטח הקרקע והבנוי של הנכס וכך נקבע תעריף ההיטל לתשלום, ללא קשר לעלות הישירה של עבודות התשתית המשרתות את הנכס.                                                                                                    

בתחילת שנות האלפיים חוקק חוק תאגידי מים וביוב, תשס"א – 2001, אשר העביר את הסמכות להתקנת תשתיות המים והביוב המוניציפאליות לתאגידים אשר הקימו הרשויות המקומיות בתחומן. עד לשנת 2015, המשיכו התאגידים לגבות את היטלי הפיתוח עבור תשתיות המים והביוב מכוח חוקי העזר של הרשויות המקומיות שבתחומן הם פעלו.                                                            

בחודש מאי 2015, הותקנו כללי תאגידי מים וביוב (דמי הקמה למערכות מים ולמערכות ביוב), התשע"ה – 2015. כללים אלו החליפו את חוקי העזר המוניציפאליים וקבעו תעריפים וכללים ארציים למימון תשתיות המים והביוב.

 השינוי המוצע – החלפת חוקי העזר המוניציפאלים במסי פיתוח ארציים                            

כבר בשנת 2009, קבלה ממשלת ישראל החלטה להחליף את שיטת המימון של התשתיות העירוניות מחוקי עזר מוניציפאליים לשיטת מיסוי אחידה כלל ארצית, שיטת מסי פיתוח.

מאז ועד היום התקבלו עוד מספר החלטות ממשלה שעניינן זירוז תהליכי התקנת התקנות שיאושרו על ידי שרי הפנים והאוצר ויחליפו את חוקי העזר הקיימים, אולם עד היום, לא נעשה כל צעד משמעותי להתקנת התקנות המוצעות אשר יחליפו את חוקי העזר.

לאחרונה שוב עלה נושא זה לסדר היום הממשלתי, בפרט בשל שתי התפתחויות עיקריות. התפתחות אחת – כניסתם לתוקף של כללי דמי ההקמה, אשר ביטלו את חוקי העזר בנושא תשתיות המים והביוב. התפתחות שניה – רצונה של הממשלה להסיר כל חסם אפשרי לצורך בניית דירות חדשות. לדעת הממשלה, תעריפי פיתוח אחידים וארציים צפויים לפשט את תהליך מימון התשתיות המוניציפאליות ולהסיר חסמים אלו מבנייתן של דירות חדשות.

סיכום, היטלי פיתוח הרפורמה בנושא מימון עלויות פיתוח תשתיות                                 

בהתאם לרוח הדברים הללו, בהצעת תקציב המדינה לשנים 2015 / 2016 שהגיש משרד האוצר, מוצע כי תקנות מסי הפיתוח הארציים יחליפו את היטלי הפיתוח שגובות הרשויות המקומיות מכוח חוקי העזר כבר בחודש מרץ 2016.

אנו מבטיחים להמשיך לעקוב עבורכם אחר ההתפתחויות ולעדכן. למידע נוסף על האמור במאמר זה ולפניות בנושא היטלי פיתוח ניתן ליצור קשר עם משרדינו: משרד עו"ד בן אליעזר ושות'. טלפון: 03-6954100. כתובת מייל: info@be-law.co.il

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן