ארנונה – העלאות חריגות בארנונה

בחודש האחרון קיבלו עשרות רשויות מקומיות משרי הפנים ושרי האוצר, אישור להעלאה חריגה של הארנונה, מעבר לשיעור המותר בדין, לעיתים בעשרות אחוזים, בתחולה רטרואקטיבית מראשית שנת 2012.

כך למשל, עיריית פתח תקווה העלתה את הארנונה בשיעור של 5% לכל סוגי הנכסים למעט מגורים, כמוה גם עיריית נס ציונה שהעלתה בשיעור של 4% לשורה רחבה של סוגי עסקים. הגדילה לעשות עיריית ירושלים אשר הגדילה ב 10% נכסים מסוימים מסוג מגורים ובשיעור של 13.14% את הארנונה לבנקים. עיריית חיפה לעומתה "הסתפקה" בהעלאה גורפת של 3% לעסקים בעיר. רשויות נוספות כדוגמת באר שבע קבעו העלאה לנכסים מסוימים בשיעור של 15% ובשדרות אושרה העלאה של 6%. בקריית גת למשל, מאושרת זו השנה השלישית ברציפות העלאה המסתכמת בכ-30% מעבר לשיעור המותר בדין.

ניתן לראות כי הבקשות להעלאות חריגות הן בעיקר כלפי המגזר העסקי אשר לו אין השפעה יתירה על ראשי הרשויות ובפרט שאנו נכנסים לישורת האחרונה לפני הבחירות ברשויות המקומיות.

יודגש כי שיעור הארנונה לאחר ההעלאה החריגה מהווה את בסיס החיוב לצורך העלאת הארנונה.

חוקי ההקפאה                                                                                                              

החל משנת 1987, עת נכנסו לתוקף חוק ההסדרים שזכה לכינוי "חוקי ההקפאה" מוגבלת מאוד סמכותם של הרשויות המקומיות להעלות את שיעור הארנונה או לשנות סיווגים והן נדרשות לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר לכל שינוי בצו הארנונה. בתי המשפט נוקטים ביד קשה כלפי רשויות מקומיות אשר הפרו כלל זה, ואשר הוכח כי פעלו ללא אישור השרים, והם מבטלים את השינויים בצו הארנונה גם אם מדובר בהעלאה שבוצעה עוד שנים רבות קודם לכן.                                        

בעת האחרונה, נקבעה נוסחה להעלאת הארנונה מדי שנה אשר מתחשבת בשיעור עליית המדד (80%) ושיעור עליית השכר הציבורי (20%). באמצעות קביעת נוסחה אחידה וברורה לאופן העלאת הארנונה סברו אולי הקברניטים כי ייעשה סדר אך דווקא זה הוליד שטף של בקשות להעלאה חריגה ומשרד הפנים נאלץ להתמודד עם כ 200 בקשות מדי שנה.

נוסחה להעלאת ארנונה

בעוד ראינו בשנים האחרונות כי ידם של השרים קפוצה במתן אישורים חריגים, הרי שבחודשיים האחרונים אישרו שרי פנים והאוצר עשרות בקשות להעלאות חריגות וגם עבור רשויות הנחשבות חזקות ועתירות הכנסות. יצוין כי תקיפה משפטית של האישורים החריגים היא מלאכה לא פשוטה ולרוב בתי המשפט נוטים שלא להתערב בשיקול הדעת של הרשויות ושל השרים אלא אם מצאו כי הללו אינם סבירים במידה קיצונית.

אנו סבורים כי "אוטומט האישורים" שנוקטים השרים, בפרט בתקופת פריימריס ותקופת בחירות מעקרת מכל תוכן את חוק ההסדרים אשר בא לרסן את מדיניותם של הרשויות כלפי ציבור המשלמים.

לקבלת פרטים נוספים על האמור במאמר זה ולפניות בנושא העלאות חריגות בארנונה ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטלפון: 03-6954100 info@be-law.co.il

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן