ארנונה – הקלות בארנונה לעסקים בתוואי הרכבת הקלה

הרכבת הקלה בגוש דן

בעלי עסקים רבים הנמצאים בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש הדן חוששים, ובצדק, מהנזקים הכספיים העצומים אשר צפויים להם בשל עבודות הבנייה העתידות להמשך למעלה מ-6 שנים. בנסיבות אלה, מן הראוי לשקול מתן הנחה מארנונה לאותם בתי עסק ובנייני מגורים הממוקמים על תוואי העבודות שיהיה בהם נחמא פורתא.

רשויות מקומיות מבצעות מדי פעם עבודות תשתית רחבות היקף, למטרות ראויות שונות. עבודות אלה גורמות להפרעות קשות בניהול העסקים המצויים או גובלים באזור ביצוען. הן גורמות להפרעה ממשית בנגישות הציבור, ובכללו ספקים ולקוחות, לבתי העסק. זאת, בשילוב עם הרעש והלכלוך והסדרי תנועה חדשים הכרוכים בעבודות שכאלה, מביאים לקוחות רבים להדיר רגליהם מבתי העסק, ובכך נגרם לבעלי העסקים הפסד כלכלי משמעותי. סכום ההפסד תלוי במחזור הכספים של העסק טרם עבודות הבנייה, במידת ההפרעה והמטרדים שנגרמים ובמשך תקופת העבודות. "הקו האדום" של הרכבת הקלה אשר עתיד לחבר בין הערים פ"ת, בת ים, ת"א, רמת גן ובני ברק, הוא פרויקט מבורך ובעל חשיבות שאמור להביא לשיפור הנגישות בערים המרכזיות ולשיפור רווחת התושבים. עם זאת, ועד לסיום הפרויקט, הדרך עוד ארוכה ורצופת קשיים ומטרדים כאשר הנפגעים העיקריים הם בתי העסק ובתי המגורים הממוקמים לאורכו של התוואי אשר צפויים לספוג נזקים כלכליים עצומים במשך תקופת העבודות.

הרכבת הקלה בירושלים

בעלי העסקים בירושלים וודאי זוכרים היטב את הקמת הרכבת הקלה בעיר אשר הייתה רצופת קשיים, עיכובים בלוחות הזמנים, איטיות בלתי נסבלת, עוגמת נפש ונזקים כספיים אדירים לבתי עסק שישבו לאורך תוואי הרכבת. ביוני אשתקד הגישו כ- 30 בעלי עסקים ברחובות יפו, קינג ג'ורג' ושדרות הרצל בירושלים תביעה ע"ס כ-28 מיליון ₪ לבימ"ש מחוזי בירושלים בטענה כי נגרמו להם נזקים כבדים כתוצאה מהעבודות להקמת הקו בסמוך לבתי העסק שלהם.

פניות של בעלי עסקים לעיריית ירושלים בבקשה להקלה בארנונה בזמן ביצוע עבודות הרכב הקלה בעיר נענו בשלילה בטיעון כי לעירייה אין סמכות חוקית להעניק הנחה או פטור מארנונה בנסיבות כאלה.

הצעות חוק למתן הקלות לעסקים

בשנת 2010 הועלתה הצעת חוק שמטרתה להעניק לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, שעסקם הוא מקור פרנסתם העיקרי, סיוע באמצעות הנחה מתשלום הארנונה בתקופה בעייתית זו, אך היא לא השתכללה לכדי פסיקה מחייבת.

כך עלה בגורלה של הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב)

(תיקון – הנחה מארנונה בשל הקמת הרכבת הקלה בירושלים), התשע"א–2011 אשר הונחה על שולחן הכנסת בראשית שנת 2011 ובמסגרתה הוצע כי לעיריית ירושלים תהיה סמכות להעניק הנחה או פטור מארנונה (גם רטרואקטיבי) לבתי עסק הממוקמים באזור עבודות הרכבת הקלה ושפעילותם הכלכלית נפגעה כתוצאה מהליך הקמת הרכבת הקלה אך לא יצאה לפועל בגלל התנגדותם של שרי הפנים, האוצר והתמ"ת התנגדו להצעת החוק בגלל עלותו התקציבית היקרה.

לפי שעה, עיריית רמת גן מסרבת לחתום על חוזה לתחילת ביצוע עבודות הרכבת בשל התנגדותה להקמת נתיב תת קרקעי במקום עילי בחלק המחבר בין רמת גן לת"א ואף שלחה מכתב לשר התחבורה בדרישה לשנות את התוואי לעילי. לטענת עיריית ר"ג התושבים יסבלו מחפירות ועבודות בנייה שימשכו למעלה מ-6 שנים לאורכו של רח' ז'בוטינסקי בעיר מה שעלול לפגוע בפרנסתם של בעלי עסקים רבים ולכן על המדינה לפצות את בעלי העסקים בגין הנזקים שיגרמו להם לרבות באמצעות הנחה בארנונה.

בתקשורת פורסם, כי עיריית ת"א כבר הודיעה כי אין בכוונתה להעניק הנחה מארנונה לבעלי העסקים שפרנסתם תפגע באופן ישיר או עקיף כתוצאה מעבודות הרכבת הקלה בעיר, מאחר ולדבריה היא אינה מוסמכת לכך אלא המחוקק.

מה ניתן לעשות על מנת להקל על בתי העסק בתוואי הרכבת הקלה?

המדינה והעיריות לא יכולות להתעלם ממצוקת הסוחרים ומקריסתם הכלכלית הצפויה של אינספור בתי עסק היושבים בתוואי עבודות הרכבת הקלה והן יכולות בנקל לסייע לאותם סוחרים באמצעות הטבות במס (וכך אף עשויות להצטמצם היקף התביעות שיוגשו לבתי משפט בשל הנזקים הכספיים).

היוזמה להקלות במס יכולה להיות של הממשלה באמצעות חקיקה ראשית אשר תכפה על הרשויות המקומית להעניק פטורים או הנחות מארנונה למי שעומד בתנאים. כך עשתה הממשלה בגל פיגועי הטרור בירושלים בשנת 2002 כאשר הוסיפה פרק חדש בתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) שענייננו מתן הנחות בארנונה לבתי עסק בירושלים על פי אזורים.

דוגמאות נוספות למקרה בו נרתמת המדינה לסיוע למגזר מסוים בתקופה בה מתקיימות נסיבות מיוחדות שיש בהן בכדי ליתן סיוע בדרך של הקלה בארנונה הן למשל פטור מארנונה לחקלאים בגין קרקע חקלאית בשנת שמיטה וכן הנחות חלקיות לדירת מגורים חילופית בהליך של פינוי בינוי.

היוזמה יכולה אף לבוא מהרשות המקומית עצמה חרף התנגשות האינטרסים הלכאורי בין דאגה לרווחת התושבים מחד והעשרת הקופה הציבורית מאידך. כך למשל, הרשות המקומית רשאית לפנות לשר הפנים ושר האוצר בבקשה להפחתת ארנונה לאותם בתי עסק ובתי מגורים הצפויים להיפגע מהעבודות. בנוסף, היא יכולה לתקן או לשנות את צו הארנונה ולהגדיר למשל אזורי מס חדשים בהתאם לתוואי הרכבת שבהם יוענקו הנחות בארנונה לעסקים ובתי מגורים.

אין ספק כי למדינה ולרשויות המקומיות יש את הכלים לסייע לאותם בעלי עסקים היושבים על תוואי הרכבת באמצעות הקלות בארנונה ורצוי, אם לא חובה עליהן, לפעול לסייע להם.

לקבלת פרטים בנושא הקלות בארנונה לעסקים בתוואי הרכבת הקלה ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטלפון: 03-6954100 info@be-law.co.il
Scroll to Top
דילוג לתוכן