ארנונה – ייקור תעריפי הארנונה

בשנה האחרונה ניתן לחוש בשינוי במדיניות של עיריית תל אביב בכל הנושא של חיובי הארנונה. השינוי בא לידי ביטוי בפעולות שתכליתן לייקר את חיובי הארנונה עבור בניינים שלא למגורים, ובעיקר בשים דגש על בנייני משרדים. דוגמאות לכך, במאמר להלן.

ייקור חיובי הארנונה

שינוי המדיניות נובע להערכתנו מהרוח הגבית שקבלה העירייה מפסק הדין שניתן בבימ"ש עליון בעע"מ 867/11 עיריית תל אביב-יפו נ' אי.בי.סי ניהול ואחזקה בע"מ. שם כזכור, קבע ביהמ"ש כי חיוב הארנונה עבור השטחים המשותפים בבניינים שלא למגורים הינו חוקי, זאת לאחר מאבק ארוך שניהלה העירייה, שתחילתו בפס"ד שניתן נגדה בבימ"ש המחוזי (עת"מ 1273/09).

דוגמאות

דוגמא אחת לניסיון של העירייה לייקר את חיובי הארנונה למשרדים, הינה העלאת תעריפי הארנונה עבור 'חניונים שלא בתשלום' בצו הארנונה, כלומר, חניונים של בנייני משרדים המשרתים את עובדי הבניין (להבדיל מחניון לציבור הרחב), מ- 42.78 ₪ למ"ר (באזור 1) ו- 36.48 ₪ למ"ר (באזורים 2, 3), ל- 64.83 ₪ למ"ר בכל האזורים. כלומר, עיריית תל אביב ייקרה את תעריך הארנונה לחניה ממוצעת במאות ₪ לשנה. כאשר מכפילים את הייקור פר חניה לכלל החניות בת"א, מדובר בייקור ארנונה בסכומי עתק. יש לציין שהייקור אינו נובע משינוי בפסיקה, המצב המשפטי או באופן השימוש בחניונים, אלא הינו כולו תולדה של החלטה של העירייה לייקר את השימוש בחניונים הללו – הא ותו לא. יצוין, כי חוקיותם של החיובים הנ"ל מוטלת בספק, ומומלץ להעביר אותם לבדיקה מקצועית. דוגמא נוספת, בה נתקלנו לראשונה השנה, הינה חיוב ארנונה בגין מקלטים קומתיים בבנייני משרדים (ממ"קים). ככל הידוע לנו, עד השנה, הייתה עיריית תל אביב פוטרת מחיוב ארנונה מקלטים בבנייני משרדים (אשר לא שימשו לכל מטרה אחרת). מסיבה כזו או אחרת, השנה החלה העירייה, בניגוד לשנים קודמות, לחייב את המקלטים בבנייני המשרדים בחיוב לפי השטח העיקרי (קרי בתעריף היקר של משרדים). גם כאן, אין שינוי במצב המשפטי, החוקי או בשימוש שנעשה במקלטים, אלא החלטה ברורה של העירייה ליקר את חיובי הארנונה למשרדים. מאחר וחיובים אלו רק נולדו ועדיין בשלבי בירור, לא ניתן עדיין לקבוע האם יצלח מהלך זה של העירייה.

סיכום –  ייקור חיובי הארנונה

המסקנה הינה, כי הרשויות המקומיות אינן "נחות על זרי הדפנה" ומחפשות כל העת אפשרויות להגדלת הכנסותיהן מחיובי הארנונה. מדיניות זו אינה שמורה רק לעיריית תל אביב, אלא למרבית הרשויות המקומיות ואינה נחלת חיובי הארנונה לבדם, כפי שחווים נישומים רבים ברחבי הארץ.לכן, מומלץ שגם הנישומים לא "ינוחו על זרי הדפנה" ויחפשו כל הזמן דרכים להפחתת החיובים המוניציפאליים, וגם לכך ישנם כלים.

לקבלת פרטים נוספים על האמור במאמר זה ולפניות בנושא ייקור חיובי הארנונה ולייעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטל' 03-6954100 info@be-law.co.il

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן