ארנונה – מספרות יחויבו בארנונה לפי סיווג "בית מלאכה"

מספרות יחויבו לפי סיווג "מלאכה"

תיקון לצו הארנונה של עיריית תל אביב שאושר על ידי שרי הפנים והאוצר קובע כי סיווג חדש של "משרדים שירותים ומסחר" יתווסף להגדרה הכוללנית של סיווג "לא למגורים". יחד עם זאת, קבע משרד הפנים כי בשנים 2012-2013 תידרש רק מחצית מהעלאה. 

פס"ד מישל מרסייה

דומה כי התיקון נועד בעיקר לעקוף את החלטת בית המשפט העליון בעניין מישל מרסייה (בר"ם 90/1204 מנהל הארנונה נגד חברת מישל מרסייה) שם נקבע כי מספרות יחויבו לפי תעריף מלאכה ולא תעריף "עסקים" (לא למגורים).

כזכור, בעניין מישל מרסייה קבע בית המשפט העליון, כי כאשר נדרשת הכרעה בינארית בין סיווג ספציפי לבין סיווג שיורי, הכף נוטה לעבר הגדרה פוזיטיבית וספציפית הקיימת בצו מאשר לקטגוריה שיורית שבו, שבצידה תעריף גורף שאינו מתחשב בטיבם ובמהותם הייחודית של הנכסים.

בית משפט התחבט בשאלה האם העיסוק של מספרות הוא מלאכה אך הואיל והברירה האחרת שעמדה בפניו היא סיווג שיורי של "לא למגורים" נקבע, בהתאם לעקרון לעיל, כי מספרות יסווגו לפי "בית מלאכה" ולא לפי הסיווג השיורי של "לא למגורים".

השלכות שינוי הסיווג

נוסף על תיקון שומת הארנונה לעשרות רבות של מספרות בעיר תל אביב עקב פסק הדין נאלצה העירייה גם להשיב כספים במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה על גביית היתר בשנים קודמות.

פסה"ד בעניין מישל מרסייה עורר הדים רבים גם בערים אחרות, אך עבור עיריית תל אביב היה זה אלא תחילתו של שטף השגות של בעלי עסקים רבים אשר דרשו גם הם שינוי סיווג הארנונה.

בצר לה, פעלה העירייה לשינוי צו הארנונה אך בהתאם ל"דיני ההקפאה", כל שינוי שמבקשת רשות מקומית לבצע בצו הארנונה, מחויב באישור שרי הפנים והאוצר. כאמור, הללו אישרו לעירייה לבצע את השינויים אך קבעו כי בשנים 2012-2013 תידרש רק מחצית מהעלאה.

בעוד ראינו בשנים האחרונות כי ידם של השרים קפוצה במתן אישורים חריגים, הרי שבתקופה האחרונה אישרו שרי פנים והאוצר עשרות בקשות להעלאות חריגות וגם עבור רשויות הנחשבות חזקות ועתירות הכנסות.

יצוין כי תקיפה משפטית של האישורים החריגים היא מלאכה לא פשוטה ולרוב בתי המשפט נוטים שלא להתערב בשיקול הדעת של הרשויות ושל השרים אלא אם מצא כי הללו אינם סבירים במידה קיצונית.

עורכי הדין במשרד בן אליעזר סבורים כי "אוטומט האישורים" שנוקטים השרים, מעקרת מכל תוכן את חוק ההסדרים אשר בא לרסן את מדיניותם של הרשויות כלפי ציבור המשלמים.

לקבלת פרטים נוספים על האמור במאמר זה ולפניות בנושא ארנונה ומיסוי מוניציפלי ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטלפון 03-6954100 או בכתובת מייל:­­­­­­­­­info@be-law.co.il

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן