ארנונה על חוות שרתים לאחסון מידע

עו"ד אוהד כרמי ועו"ד אייל אקשטיין

בישראל מתפתחת תעשייה חדשה של חוות שרתים לאחסון מידע (Data center).

מאחר ולא נקבעו בחוק תעריפי ארנונה אחידים לחוות השרתים, כל רשות מקומית רשאית לחייב את החוות בהתאם לסיווגים בצו הארנונה שלה ותעריפיו, מה שיוצר חוסר אחידות בחיובי הארנונה וגורם למחלוקות בין החברות לרשויות המקומיות.

מבחינת דיני הארנונה, התשובה למהו סיווג הארנונה (וכפועל יוצא מכך – התעריף) המתאים ביותר לחוות השרתים אינה ברורה כלל, ומעלה שאלות וסוגיות חדשניות הנובעות בעיקר מהסיבות הבאות:

  • הטכנולוגיה והחדשנות מתקדמות בקצב מהיר יותר מדיני הארנונה, ושאלות של סיווג נכסים טכנולוגיים מתקדמים תמיד מעלות סוגיות חדשניות בדיני הארנונה.
  • מדובר בנכסים מסוג חדש שלא היו קיימים בישראל בעבר ולכן אין הוראה ברורה בעניינם.
  • ברוב צווי הארנונה אין עדיין סיווגים ספציפיים המותאמים לסוגי הנכסים הללו.
  • משרד הפנים עדיין לא הרים את הכפפה ופעל לקביעת "מתחם תעריפים אחיד" לסיווג הספציפי של חוות השרתים, ולכן, בסמכותה של כל רשות מקומית לסווג את חוות השרתים בהתאם להחלטתה ולסיווגים הקיימים בצו הארנונה שלה ולתעריפים שלצידם. עמדת משרד הפנים טרם הוצגה לציבור ואין וודאות שהוא יתמוך בקביעת סף מיסוי נמוך כפי שנקבע לתעשייה ולבתי תוכנה.

בנסיבות המתוארות לעיל קיימים הבדלים ניכרים בתעריפי הארנונה שרשויות מקומיות שונות צפויות להטיל על חוות השרתים בתחומן. מכאן, חוסר וודאות כלכלית של חברות השרתים, אשר מתקשות להעריך את גובה הארנונה שיידרשו לשלם.

רוב חוות השרתים שבהליכי הקמה נמצאות דווקא ברשויות במרכז הארץ שעל פי רוב תעריפי הארנונה בהן גבוהים יותר מאשר בפריפריה. כך לדוגמא, חיוב ארנונה הצפוי לחוות שרתים המשתרעת על שטח של 5,000 מ"ר בתל אביב עלול להגיע לסכום שנתי בסך של מעל ל- 2 מיליון ₪ !!! (בתעריף של קצת מעל 400 ₪ למ"ר).

חלק מהרשויות המקומיות הרימו את הכפפה והחלו לקבוע סיווגים ספציפיים לחוות שרתים, לדוגמא: מועצה אזורית לב השרון (144.49 ₪ למ"ר), עיריית בת ים (בין 187.1- 108.35 ₪ למ"ר) ועיריית מודיעין (175.91 ₪ למ"ר).

בפסיקה ראשונית של בתי המשפט בנושא, נדון סיווג הארנונה של חוות שרתים שהוקמה בהרצליה. עיריית הרצליה סיווג את חוות השרתים בסיווג היקר של עסקים (349.35 ₪ למ"ר) בעוד החברה טענה כי הסיווג המתאים הוא אחסנה (144.52 ש"ח למ"ר). ביהמ"ש קבע, כי ליבת השימוש בחוות השרתים היא אחסנה ולכן הסיווג המתאים ביותר הוא מחסנים/אחסנה. פסיקה זו חסכה לחברה סכומי עתק בתשלומי הארנונה.

הגם שהפסיקה הנ"ל מהווה הישג משמעותי לחברות השרתים ותסייע להן בהתמודדות עם חיובים ברשויות אחרות, הרי שמכיוון שלכל רשות מקומית צו ארנונה שונה, ובהעדר סיווג ראשי של משרד הפנים, עוד לא נאמרה המילה האחרונה בעניין, ויש לבחון כל חיוב ארנונה לגופו.

על רקע האמור, מומלץ מאוד להיוועץ עם מומחים בעניין עוד בטרם נעיצת הסיכה על גבי המפה.

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן