ארנונה – הסכמי פשרה בארנונה

הסכם פשרה עם הרשות המקומית 

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה מואצת בה רשויות מקומיות רבות, מוציאות שומות ארנונה מתוקנות, דבר המביא בהכרח למחלוקות בין הצדדים. חלקן של המחלוקות מסתיים בפשרה המעוגנת בהסכם המסדיר את השומה לשנים הבאות. קרה לא אחת שרשויות "פותחות" את ההסכם ומוציאות שומה שלא לפי ההסכמות.

פס"ד החברה להגנת הטבע

בתי המשפט נדרשו לא אחת לשאלת תוקפו של הסכם הפשרה, חוקיותו ואופן ההשתחררות מממנו. בפס"ד שניתן אך לאחרונה, בעניין עת"מ  6852-04-12 החברה להגנת הטבע נ' המועצה האזורית גליל תחתון, שכלל את הכללים והנורמות הנדרשות מרשות מקומית אשר ברצונה להשתחרר מהסכם קיים.

בפסה"ד בית משפט נדרש לשאלה מה תוקפו של הסכם שומה שנחתם בשנת 2005 בין הצדדים ואשר קבע את הארנונה המגיעה למועצה החל משנת 2006 ואילך, לרבות הסכמה בעניין שטח הנכס, הואיל ובשנת 2012 שלחה המועצה שומה מתוקנת ובה נדרש חיוב בשטח הגדול מזה עליו הוסכם. ההסכם נשוא הדיון היה הסכם צופה עתיד כאשר החיוב נקבע על פי פשרת מיצוע, כשכל צד "קנה" סיכון בנוגע לשטח החיוב.

מה התנאים להשתחררות מהסכם פשרה?

בית המשפט דן בתוקפו של הסכם הפשרה, ובפרט האם רשאית המועצה להשתחרר מההסכם ואם כן אז באילו תנאים. בית משפט קבע כי גם אם הסכם הפשרה אינו מוגבל בזמן, הרי שלרשות המקומית עומדת הזכות לבחון בכל עת האם המצב הקיים משקף את האמור בהסכם והיא רשאית "לפתוח" את ההסכם ולשנות את התנאים בו ללא צורך בפנייה לבית משפט על מנת שיתיר לה לעשות כן.

זאת אלא, שלצורך קבלת ההחלטה האם להשתחרר מהסכם קיים, על הרשות המקומית לפעול באותן אמות מידה הדרושות לבחינת כל החלטה מנהלית, קרי – עליה לשקול את השיקולים הרלוונטיים ולאזן בין השיקולים השונים, ובכלל זה להפעיל שיקול דעת באופן סביר ותוך התחשבות ראויה בעקרונות של קיום חוזים, הגינות, הסתמכות הצד שכנגד על ההסכם, ומנגד חובתה של הרשות השלטונית למלא תפקידיה ולהגשים את האינטרסים ואת הערכים שעליהם הופקדה בדין.

לאחר שבחן את נסיבות המקרה שלפניו, בית משפט לא התיר למועצה להשתחרר מן ההסכם הואיל ומצא כי מאחר ולא חל שינוי מהותי בנסיבות החיצוניות החלטת המועצה לבטל את ההסכם היא בלתי סבירה, ומנוגדת לחובת המשיבה לנקוט בדרך הוגנת ולאיזון הראוי בין חובת הרשות לכבד הסכמים לבין חובתה כרשות לגבות מס אמת.

לדעת משרד בן אליעזר יש לראות בפסק הדין משום "הערת אזהרה" של בתי המשפט כלפי הרשויות המקומיות, למען יפעלו בשיקול דעת וישימו רסן לכוח המצוי בידם המאפשר "בלחיצת כפתור" להטיל שומות המסתכמות לעיתים במיליוני ₪, ובניגוד לחובות ההגינות המוגברות החלות עליהן כרשות מנהלית.

לקבלת פרטים נוספים על תוקפם של הסכמי פשרה בארנונה ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות'. טלפון: 03-6954100 כתובת מייל: info@be-law.co.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן