חיוב ארנונה – חובה על רשות למסור מידע על החיוב בארנונה

חיובי ארנונה – הרשות המקומית חייבת למסור מידע לכל פונה        

רשות מקומית חייבת להעביר לכל פונה אליה, פרטים על חיוב ארנונה שהיא משיתה על מחזיקים ונכסים בתחומה, לרבות גודל הנכס, סיווגו, התעריף שחל עליו והנחות ופטורים שניתנו לו. העירייה אינה יכולה לחסות תחת חוק הגנת הפרטיות.

פס"ד שנרום- העירייה חייבת להעביר מידע לגבי כל הנכסים בעיר בהתאם לבקשה            

בפסק הדין של בית משפט עליון בעניין עע"מ 1386/07 עיריית חדרה נ' שנרום בע"מ, נקבע כי רשות מקומית מחויבת להעביר לפונה אשר פנה אליה במסגרת הוראות חוק חופש המידע, התשנ"ח – 1998 (להלן: "חוק חופש המידע"), נתונים לגבי חיובי הארנונה שהיא משיתה על מחזיקים ונכסים בתחומה.

בפסק דינו של ביהמ"ש המחוזי, עליו נסוב הערעור, נקבע כי העירייה חייבת להעביר לחברת "שנרום בע"מ", שהינה חברה העוסקת במתן שירותים של ייעוץ בנושא ארנונה, מידע לגבי כל הנכסים בעיר, ושכלל את הפרטים הבאים: גודל הנכס, סיווגו לצרכי ארנונה (כולל הנחות שניתנו לו), ופרטי המחזיק בו (שם וכתובת). יחד עם זאת, על מנת שלא לפגוע בפרטיותם של המחזיקים בנכסים, העירייה צריכה לנקוט בהליך על פי סעיף 13 לחוק חופש המידע, דהיינו ליזום פניות למחזיקים ולהודיע להם על זכותם להתנגד להעברת המידע, ולאחר סיום ההליכים לפי חוק חופש המידע להעביר למבקשת את המידע שלא הוגשה בגינו התנגדות או שהוחלט שאין בהעברתו משום פגישה בזכויות הפרט. על פי המנגנון שהתווה ביהמ"ש המחוזי, רק לגבי מחזיק שהביע התנגדות להעברת המידע, העירייה תהיה מנועה מהעברת המידע הרלוונטי כלפיו, לעומת זאת, שתיקה של מחזיק תתפרש כהסכמה להעברת המידע.

ביהמ"ש העליון קבע במסגרת הערעור, כי העירייה מחויבת להעביר נתונים הכוללים את גודל הנכס, סיווגו, התעריף שחל עליו והנחות ופטורים שניתנו לו. נתונים אלו, אינם מהווים פגיעה בפרטיות לפי חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981, ועל כן אין מניעה להעבירם גם ללא קבלת הסכמת המחזיקים.

יחד עם זאת, לשם העברת פרטים של אנשים פרטיים, בשונה משל תאגידים, נקבע כי דרוש אישורם של הללו, טרם מסירת המידע.

לקבלת פרטים למידע בנושא ארנונה ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד בן אליעזר ושות' בטלפון מספר: 03-6954100 או כתבו לנו לכתובת מייל:info@be-law.co.il

יעניין אתכם לקרוא גם את המידע הבא:

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן